tisdag 4 oktober 2011

Det tar sig

Igår var första dagen i skolan. Vi orsakade viss kalabalik när det stod klart att vi inte kan ett ord japanska (de flesta studenter har pluggat japanska innan de börjar nybörjarkursen) men lärarna verkar hittills väldigt trevliga och hjälpsamma. Vi är hela fem personer i klassen, förutom Tom och jag så går där även två glada thailändare och en kille från Nepal (tror jag), men jag har förstått det som att det ska börja fler elever i vår klass nästa vecka.

Daruma-san visade sig helt OK när det kommer till att lära sig Hiragana

Angående lägenheter så hittade vi en fin i Naka-Meguro i söndags, som vi var väldigt nära att ta, men vi drog oss ur i sista stund eftersom förstagångs-kostnaderna blev lite för dyra för oss. Första månaden man hyr en lägenhet måste man nämligen betala 1-2 månaders hyra i deposition + en månads hyra till mäklaren och en månads hyra som går direkt till fastighetsägaren + en halv månads hyra till ett företag som går i god för en ekonomiskt vid krissituationer (om man inte kan betala hyran) + kyl/frys, tvättmaskin, mikro, säng . Utöver det ingår kostnad för internet, vatten och el som sällan är inkluderat i hyran. Nu har vi i alla fall bett mäklaren hitta några objekt i områdena kring yokohama och kawasaki, så får vi se. Vi hoppas verkligen på att ha fått en lägenhet till helgen.







I övrigt har vi bekantat oss med Yokohama, som vi bor i just nu, och jag går runt i en rosa dimma över alla underbara kläder och böcker jag hittar (även om jag tagit det osedvanligt lugnt med shoppingen än så länge) och Tom är utom sig av lycka över all elektronik som tillhandahålls överallt på varuhusen.



Inga kommentarer: